[vc_row][vc_column][vc_column_text]محصولات پلیمری و کاربرد آن.
[/vc_column_text][vc_empty_space][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”33406″ img_size=”full”][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_gallery interval=”3″ images=”33412″ img_size=”full”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]ظروف یکبارمصرف غالبا از مواد پلی استایرن تولید می‌شود، که نتیجه کنش و واکنش استایرن است.

شرکت پتروشیمی تبریز اولین و بزرگترین تولید کننده پلی استایرن در کشور است.

در آن منومر استایرن به انواع پلی استایرن ( معمولی، مقاوم و انبساطی) تبدیل می شود.

استایرن یک مایع زلال، شفاف، بی رنگ و با بوی تند است.

هم در طبیعت یافت می‌شود و هم به صورت مصنوعی از مواد نفتی بدست می‌آید.

استایرن طبیعی در بعضی از سبزیجات، غذاها و مواد خام مانند: توت فرنگی، گوشت گاو، دانه‌های قهوه و ….. وجود دارد.

استایرن مصنوعی در ساخت هزاران نوع از محصولات از ظرف غذا و مواد بسته‌بندی تا خودرو، اسباب‌بازی و …. بکار می‌رود.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]

مواد اولیه‌ حاصل از صنعت نفت كه برای ساخته بقیه فرآورده‌های شیمیایی به كار می‌رود، را مواد پتروشیمی می‌نامند.

محصولات پتروشیمی بصورت گسترده در صنایع بهداشتی، خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و دارویی استفاده‌‌ می‌شوند.

چند نمونه از محصولات و کابردهای آن:

پلی استایرن: ظرف ماست                                  پلی اتیلن : مخزن آب – نایلکس

پلی پروپیلن: لوله های آب رسانی                        پت: ظرف آب و نوشابه

پی وی سی: کیسه خون

همان طور که مشاهده می‌شود انواع کابردهای آن با سلامت انسان سروکار دارند به نحوی که زندگی ما با مواد پلیمری عجین شده است .

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_empty_space][vc_column_text]آیا استایرن موجود در ظرف از طریق غذا یا نوشیدنی به بدن منتقل می شود؟[/vc_column_text][vc_empty_space][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”5/6″][vc_column_text]هنگامی که از ظروف پلی استایرن برای بسته‌بندی و نگهداری مواد خوراکی، آشامیدنی، بهداشتی و … استفاده می‌شود.

مقداری استایرن به مواد داخل ظرف مهاجرت می‌کند، و از آن طریق به بدن مصرف کننده انتقال می‌یابد.

ولی این مقدار در مقایسه با  مقدار طبیعی استایرن موجود در برخی خوراکی‌ها، میوه‌ها و غلات ناچیز است.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/6″][vc_single_image image=”33407″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_empty_space][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]فناوری تولید در پتروشیمی به نحوی است که در محصولات پلی استایرن تنها مقدار ناچیزی استایرن در مایع باقی می‌ماند.

این عدد بسیار کمتر از حد مجاز بین المللی است و برای مهاجرت استایرن حد مجازی تعریف شده است.

هنگامی که از لیوان یکبار مصرف استفاده می کنیم، صرفا مایع داخل آن را مصرف می کنیم.

به عنوان مثال: اگر با همان لیوان‌ها هر روز 3 بار چایی بخوریم.

مقدار استایرنی که ممکن است در طول یک سال وارد بدن شود، کمتر از یک ده هزارم گرم خواهد بود.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_single_image image=”33409″ img_size=”full”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_empty_space][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”5/6″][vc_column_text]تولید کنندگان ظروف نیز باید ضمن استفاده از مواد اولیه دست اول،

دارای گواهی نامه معتبر (پروانه ساخت برای مواد اولیه ساخت داخل و گواهی بهداشت برای مواد اولیه وارداتی از سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی) باشند.

باید محصولات خود را مطابق استانداردها و ضوابط قانونی تولید و برای محصولات خود پروانه ساخت بگیرند.

بنابر این مصرف کنندگان تنها باید ظروفی را خریداری کنند، که از مجوزها و تاییدیه‌های بهداشتی لازم برخوردارند.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/6″][vc_single_image image=”33433″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_empty_space][vc_column_text]منابع:

مقاله:مبین رادمهر؛محصولات پلیمری

کتاب: استیونز؛ شیمی پلیمر، ترجمه ؛عباس شکروی ،اردشیر خزایی[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]